چگونه امنیت مکان تجاری را صد درصد تامین کنیم؟

چگونه امنیت مکان تجاری را صد درصد تامین کنیم؟

ازدیاد مشتریان در پاساژها و اماکن تجاری و هایپرها، باعث افزایش تردد افراد و ایجاد بستری برای وقوع جرم علیه اشخاص، اجناس و وسائط نقلیه داخل آن می گردد. که این موضوع در صورت عدم انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه موجب کاهش مشتری و پاسخگویی مدیران خواهد بود. به همین دلیل امنیت مکان تجاری یکی از نیازهای اصلی می باشد.

از مراجعه کنندگان و مشتریان گرفته تا بهره برداران فروشگاه ها, تیم های پشتیبانی و تمام افراد و بخش ها در مکان‌های تجاری نیاز به امنیت و ایمنی و آرامش دارند. ایجاد تجربه و حس یک خرید لذت بخش و حس وفاداری بین مشتریان و پرسنل نیازمند ایجاد محیطی امن و مطمئن است.

در این صورت یکی از راهکارهای پیشنهادی، استخدام نگهبان مکان تجاری می باشد. به همین منظور برای مقابله با وقوع جرم نیاز است تا برنامه ریزی دقیقی برای کنترل این مسئله صورت پذیرد.

هیچ چیز مثل یک حادثه در یک مکان تجاری نمی تواند باعث از دست رفتن اعتبار و قدرت آن شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم برای جلوگیری از این اتفاق، برای صاحبان کسب و کاری که نمی دانند باید ازکجا شروع کنند و حتی چه چیزهایی را تهیه کنند، اطلاعات و راهکارهایی را ارائه دهیم.

هیچ چیز مثل یک حادثه در یک مکان تجاری نمی تواند باعث از دست رفتن اعتبار و قدرت آن شود. بنابراین یکی از راهکارهای پیشنهادی، استخدام نگهبان مکان تجاری می باشد.

چگونه نگهبان مکان تجاری را پیدا کنیم؟

بدیهی است اهمیت و نقش انتظامات و امور نگهبانی به ‌عنوان چشم یک سازمان، جهت بالا بردن ضریب اطمینان و امنیت اماکن مختلف، امری ضروری به نظر می رسد. تامین امنیت اماکن مختلف از جمله کادر نگهبان اماکن تجاری بر عهده نیروهای آموزش دیده با استفاده از اصولی ترین روش‌های آموزش و آگاهی و تایید صلاحیت شده، تحت نظر نیروی انتظامی است.

آیا نگهبان مکان تجاری از بیمه برخوردار است؟

طبق قانون اگر برای نگهبان اماکن تجاری، اتفاقی در حین کار بیفتد، کارفرما مسئول پرداخت غرامت و ضرر وارده خواهد بود. این غرامت شامل پرداخت هزینه های پزشکی و درمان، دیه فوت و نقص عضو است. بنابراین در صورت استخدام نگهبان اماکن تجاری، باید «بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان» توسط کارفرما خریداری شود.

بیمه مسئولیت مدنی به چه صورت می باشد؟

به مسئولیت هر شخص حقیقی یا حقوقی در مقابل اشخاص دیگر که بر اثر عواملی زیانبار دچار خسارت و ضرر شده و شخص ضرر رساننده به عنوان مسئول، متعهد به جبران این خسارات می‌شود، مسئولیت مدنی گفته می شود.

‌مصوب 7 ارديبهشت 1339 (‌کميسيون مشترک دادگستري مجلسين)
‌ماده 1 – هر کس بدون مجوز قانوني عمداً يا در نتيجه بي‌احتياطي به جان يا سلامتي يا مال يا آزادي يا حيثيت يا شهرت تجارتي يا به هر حق ديگر‌که به موجب قانون براي افراد ايجاد گرديده لطمه‌اي وارد نمايد که موجب ضرر مادي يا معنوي ديگري شود، مسئول جبران خسارت ناشي از عمل خود ‌مي‌باشد.

بیمه مسئولیت مدنی یعنی عملی که بر پایه آن مؤسسه بیمه‌گر، افرادی را که در اثر خطرها و حوادث ناشی از فعل و فعالیت خود ممکن است در مقابل دیگران مسئول مدنی واقع شوند (بیمه‌گذاران)، در ازای دریافت وجهی (حق بیمه)، به منظور جبران خسارت زیان دیدگان گردآوری می‌کند و خطرات را مطابق موازین آماری به عهده می‌گیرد.

نگهبان مکان تجاری چه نوع شخصیتی باید داشته باشد؟

  • هنگام استخدام نگهبان اماکن تجاری، از معتبر بودن مدارک شناسایی افراد، اطمینان حاصل کنید، از آن‌ها ضامن و معرف معتبر بخواهید و با استعلام از مراکز انتظامی، از عدم سوء پیشینیه آنان مطمئن شوید.
  • نگهبان اماکن تجاری، نباید دوستان و آشنایان خود را به ویژه پس از پایان ساعت کار، به ساختمان راه دهد.
  • نگهبان اماکن تجاری، به ویژه در هنگام شب، به هیچ وجه نباید محل کار خود را ترک کند.
  • نگهبان اماکن تجاری شب کار، نباید به درخواست ‌های کمک افراد ناشناس که خواهان حضور نگهبان در بیرون محوطه و یا حضور خود در داخل محوطه حفاظت شده هستند، پاسخ مثبت داده و در صورت نیاز، تنها از محل نگهبانی خود به راهنمایی آن‌ها بپردازد.
  • نگهبان اماکن تجاری، در صورت درخواست افراد ناشناس برای استفاده از سرویس بهداشتی، باید برخورد احساسی را کنار گذاشته و پاسخ منفی بدهد.

وظایف نگهبان مکان تجاری

الف) وظایف عمومی:    

  • منطقه و محدوده خود را بداند و به‌طور دائم از آن مراقبت نماید.
  • هر پست نگهبانی را مهم ترین پست بداند و همیشه برای روبرو شدن با موارد نگهبانی و حوادث آماده باشد.
  • موانع و حصارهای محدوده خود را همه روزه کنترل و بررسی کند.
  • وسائط نقلیه را هنگام ورود و خروج به محدوده  حتما کنترل نماید.
  • درب‌ها و پنجره ها ، حفاظ‌ها، قفل‌های سوئیچی و آویزی ، اتاق‌ها ، راهروها، پیرامون ساختمان‌ها ، راه های نفوذی و حساس ، زوایای بیرونی و نقاط کور هنگام تحویل گرفتن پست و همچنین گشت زنی به خصوص در هنگام شب را کنترل نماید.
  • زمانی‌که جهت گشت زنی از ساختمان خارج می شود، تمام ورودی و پنجره های ساختمان را قفل نماید.
  • در محدوده استحفاظی به ‌طور دقیق گشت‌زنی نماید و با پست های دیگر ارتباط داشته باشد.
  • در هنگام نگاه کردن به اطراف محیط، هر چند لحظه یک بار، هوشیاری کامل داشته باشد.
  • در مورد مسائل نگهبانی با تلفن صحبت نکند.
  • در صورت بروز موارد مشکوک یا کار ضروری، هماهنگی لازم داشته و به سر شیفت اطلاع دهد و موارد را زیر نظر بگیرد. 
  • پس از اتمام ساعات نگهبانی، گزارش بنویسد.
  • موارد خاصی که نگهبان بعدی باید از آن مطلع باشد، را بازگو نماید.

ب) کارهایی که نباید انجام دهد :

  • ترک پست
  • خوابیدن
  • اجازه عبور به اشخاص غیر مجاز
  • حرکت بی ‌مورد
  • استعمال دخانیات
  • غذا خوردن سر پست
  • پوشاندن سر و گوش به حدی که نتواند بشنود
  • گوش دادن به رادیو
  • نگاه کردن به تلویزیون
  • روشن کردن آتش در شب و … کلیه اعمالی که باعث تخلف می شود.

نگهبان مکان تجاری باید مجهز به چه نوع تجهیزاتی باشد؟

نگهبان اماکن تجاری، باید مجهز به تجهیزات لازم شوکر، غلاف شوکر، گاز اشک آور، غلاف گاز اشک آور و افشانه فلفل و مجوز های لازم برای حمل و استفاده این سلاح ها باشند.

تجهیزات دیگر: جوراب، گرمکن، بادگیر یا شلوار، پیراهن، بتل، کاپشن، واکسیل، کفش، شلوار، کمربند، فانوسقه، اتیکت، آرم پارچه‌‌ای، حمایل، باتوم، تونفا، سوت، چراغ قوه، دستبند، غلاف دستبند، دستگاه بی‌سیم، تابلو ایست دستی.

ایمنی و امنیت در پارکینگ

یکی ازمهم ترین بخش ها در امنیت اماکن تجاری، امنیت پارکینگ و مدیریت محوطه آن است. اکثر حوادث و اتفاقات از قبیل سرقت, تصادف، تجاوز و… در پارکینگ های بزرگ اماکن تجاری اتفاق می افتد. پارکینگ هایی که در بیشتر موارد، مورد توجه پرسنل و مدیریت مجتمع نیست. مکان های خلوت، بهترین گزینه برای سارقان می باشد.

در اماکن تجاری مخصوصا پاساژهایی با پارکینگ های بزرگ، الزاماً پیشنهاد می شود پرسنل نگهبان به صورت تمام وقت و هوشیار حضور داشته باشند. همچنین تیم پشتیبانی مختص بررسی دوربین های مداربسته و حتی بررسی در نور کم و دید در شب، می بایست در 24 ساعت شبانه روز و در بخش های مختلف پارکینگ، به فعالیت بپردازند.

ویژگی های دوربین های امنیتی

  • کیفیت ضبط و تصویر برداری دوربین های امنیتی حتما باید مناسب باشد، حتی در شب.
  • دوربین های امنیتی می بایست قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت مناسب در شب را داشته باشند.
  • تجهیزات ضبط صدا نیز برای اماکن تجاری لازم است.
  • دوربین های امنیتی حتما باید قابلیت چرخش به اطراف و زوم را داشته باشد.
  • دوربین های امنیتی باید در مسیر ورود و خروج و همچنین خروجی های اضطراری نصب شود.
  • کابل کشی و سیم های دوربین های امنیتی باید دور از دسترس عموم باشد.
  • نصب دوربین ها باید طوری باشد که نور مستقیم در لنز آن نباشد.
  • بهتر است دوربین ها زیاد در معرض دید مردم نباشد تا موجب نارضایتی مردم نشود, برای این امر می توان از اخطارهای وجود دوربین های امنیتی استفاده کرد.
  • دوربین های امنیتی را باید به گونه‌ای نصب کنید که همدیگر را پوشش دهند تا در صورتی بروز مشکل در هر یک از دوربین ها, دوربین دیگر بتواند برای مدت مشخص آن محدوده را پوشش دهد.
  • برای ضبط تصاویر از هاردهای SSD که دارای سرعت خوبی هستند استفاده شود.
  • بهتر است فایل های ذخیره شده را به ‌مدت ۱ تا ۳ ماه بسته به نیازتان نگهداری کنید.
  • دوربین ها, سیستم های ثبت و روشنایی باید به سیستم برق UPS مجهز باشد تا در صورت قطع برق همچنان به کار خود ادامه دهد.
  • حریم خصوصی افراد باید به طور کامل حفظ شود.

به عنوان نکته نهایی با بررسی آمار جرایم و خسارات رخ داده در مراکز خرید اماکن تجاری، به این نتیجه می‌رسیم که اهمیت گماشتن نگهبان آموزش دیده و تایید صلاحیت شده تحت نظر نیروی انتظامی در اماکن تجاری و پاساژها، از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از وقوع جرایم و خسارت وارده مالی و جانی می باشد.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *